Julkola

Idag har det bakats julkola, ett väldigt enkelt recept som jag hittade på Arlas sida, riktigt gott!  



Den röda skålen som kolorna ligger i köpte jag på EM för 49 kronor för några dagar sedan. Den påminner riktigt mycket om Marimekko-skålarna som står bredvid, men de kostar ju ganska mycket mer.

Här kommer receptet i fall det är någon mer som är godissugen. =)

Julkola

Ingredienser:

100 gram smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker


Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap, kakao och vanilj. Koka utan lock, rör om då och då tills termometern visar 124° eller när smeten håller kulprovet. Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en seg och fast kula. Koktid 15 – 30 min.
Häll smeten på en oljad plåt. Låt svalna och klipp i bitar. Slå in i papper eller varva kola och papper i en burk. Förvara kallt.

 


Kommentarer
Postat av: Jenny

God morgon! Julgodis är farligt gott,ja gjorde knäck igen i förrgår men dom blev tyvärr misslyckade denna gång iof går att äta ändå men har en sats lussekatter att baka innan julafton som ska va mitt bidrag till knytkalaset,ska till Lidköping på julafton och fira med släkten bl.a.! Hoppas du också får en mysig julhelgen! Kramar

2011-12-21 @ 09:40:14
URL: http://jenlen.blogg.se/
Postat av: ANNA

Va, hade du en :)!! Typiskt att jag inte visste :-) Det finns en fåtölj som säljs i Skara nu med Josef Frank tyg på SÅ fin...

Kan tänka mig att det kostar en del att byta tyg, finns väl bara ett ställe som gör det här i stan? Kolla med hon i Skara vad hon tar (hon är möbeltapetserare som säljer fåtöljen) kanske är billigare där!

2011-12-21 @ 11:09:48
URL: http://aazl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0