Kolakakor

Såhär mycket som jag har bakat den senaste månaden har jag nog inte bakat på ett helt år innan. Förutom en tredje sats med Fantomenkakor, provade jag att baka kolakakor idag och det var ju lätt som en plätt.



Jag använde detta recept:

100 gram smör
1 dl socker
1 msk ljus sirap
2,5 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175 grader och ställ fram smöret en stund innan så det blir mjukt.
2. Blanda alla ingredienserna med händerna i en bunke.
3. Dela degen i tre delar och rulla ut fingertjocka längder.
4. Lägg längderna på en plåt på ett bakplåtspapper och platta till dem lite.
5. Grädda mitt i ugnen ca 10-15 minuter
6. Skär längderna medans de fortfarande är varma...låt svalna under en duk. 

Även den här veckan har vi en hel del besök av vänner så mycket fikande blir det. Fortsätter det såhär kommer vi väl rulla fram snart..... ;-)


Kommentarer
Postat av: Carin

Ja det blir väldigt mycket fikabesök när man har fått bebis. :) det är kul! Wilmer har verkligen dina ögon, supersöt!

Kram

2011-12-08 @ 23:06:22
Postat av: Sandra

Hemmabakat är godast =)

Är inte så mycket för småkakor men just hemmabakat är smarrigt.



Trevlig helg !

Kram

2011-12-09 @ 13:00:36
URL: http://mittnuochjag.blogspot.com
Postat av: Jessica

Ja, det tar aldrig slut på besök här..men kul är det. =) Hoppas att allt går bra för er Carin.Eran lilla grabb är oxå hur söt som helst. =)

Christian tycker oxå att han har fått mina ögon..så det kanske är så. vi får se vad det blir för färg sen bara...=)

Kram

2011-12-09 @ 21:08:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0